tisdag 27 december 2016

Liten julrapport

Jo, lite jul blir det även här även om jag är ensam även sådan helg. För mig gäller väl då till stor del att en "smyckat" hem, ett hem som får särskilt utseende, påminner om att det är speciella dagar dessa. Dagar när vi firar, högtidlighåller, särskilt minns det stora i att Gud lät sig födas till världen i form av Jesus.
För det är ju trots allt därför vi firar jul faktiskt. (Jo, en del i form av t.ex. mat har tagits över från forna tiders blot. Datumen ligger nära men det firandet handlade om vintersolståndet o bör alltså ha firats några dagar tidigare. Den som hävdar att kristna "stulit" dagen för vikingarnas blot får gärna komma med en förklaring till varför datumet 25 dec bestämdes någon gång på 300-talet eller så då o långt härifrån...)


Man kan väl kalla det en julklapp till mig själv kanske....
Jag är med i en så'n där undersökningsgrupp där det sänds ut mail o man får svara vad man tycker om olika ting, mest mat, media o.s.v., YouGove. Där får man poäng som kan användas för handlande i deras shop.


Nu hittade jag något jag faktiskt ville ha - en rejält stor kopp! (Har faktiskt beställt en till, i annan färg, efter att ha sett denna).
Den kom välförpackad....


Algot har närmast blivit "av-kattifierad" genom anländandet av den dock....
De här små frigolitbitarna uppskattade han i så hög grad att vi faktiskt sparat ett gäng för framtida lek men....
Lådan!
En s.k. "kattong" o katten ägnar den knappt en blick fast den fick stå tom på hallgolvet nära ett dygn!!!
Så gör MYCKET få äkta kattdjur!


Lilla kyrkgänget är nästan ända julsak jag tagit fram. De hör hemma på köksbordet under helgerna. Inköpta i en blomsteraffär (även ängeln som hittades några år efter de andra) o inga dyrbarheter alls men jag är oerhört förtjust i dem.

Jag har en stor Toarpskrona men den hittade jag inte riktigt plats för i år. Den här av den mindre varianten fick jag för några år sedan av en god vän. Faktiskt de enda tomtarna som syns här i år.


I flera år har jag delat skinka med en granne men det var inte aktuellt nu. Jag hade dock turen att hitta en liten i väldigt fin "fason". Det är ändå något visst med att skära upp en sådan.


Inte de allra vackraste men dock Brysselkex! Har alltid funnits till jul i min släkt o kändes lite "måste".


Det här är också en gammal familje-/släkttradition. Tror mamma hittade idéen i en Femina någon gång på 1960-talet. Väldigt enkelt om än lite pyssligt - skållad o rostad mandel doppas i smält blockchoklad o strössel. Allra helst tycker jag det ska vara brun strössel så de ser ut lite som små ekollon. Sådan fanns dock inte i skåpet i år.


Som sagt, det är ändå något visst med att skära upp en skinka så här.


Den här koppen kommer bara fram särskilda dagar.
Jag konfirmerades efter ett 4 veckor långt läger på Kjesäters Folkhögskola, sommaren 1977, i Svenska Scoutförbundets regi. Vi läste på förmiddagarna o hade på eftermiddagarna många olika aktiviteter. (ridning, filminspelning,keramik m.m) Porslinsdekoration var en av dem. En av ledarna färglade de porslinssaker vi haft med o sedan fick vi rista mönster innan de brändes.  Jag är lite stolt o mycket glad jag har den kvar!


Jo, även Algot har fått lite juligt vid sin matplats! Grisduken.... Jag undrar hur många hon gjorde genom åren, kvinnan som skänkte dem till Mälarhöjdens scoutkårs julmarknad via kårens s.k. Mammaförening? Underbar är den!


Ingen julnattsmässa eller julotta för mig men i år var ju juldagen söndag så vi i Betlehemskyrkan hade vanlig söndagsgudstjänst där givetvis "de vanliga" psalmerna sjöngs. Mark predikade o även om han väl inte har så stora yttre likheter med denne lille präst så är han dock också en präst med "ögonen på himlen".


Juldagsfika hemma.


För kanske 1.5-2 mån sedan hittade jag en så härlig plåtburk i en av våra mataffärer. Jag kan svårligen motstå sådana..... De används också eftersom vi inte har skafferi i dessa lägenheter o jag har skänkar med glasdörrar istället. Roligare med burkar än pappersförpackningar tycker jag.

I denna burk låg ett rätt stor antal fudge-bitar. O jo, jag är rätt bra på att spara sådant inför jul, hur godistokig jag än kan vara periodvis. Nu var jag lite rädd de skulle kladda i onödan om jag la dem i burken som köptes förra året. Bullformar o små klistermärken ordnade bort den oron.


Jag har slarvat..... Rodnar skamset o erkänner jag inte bränt ljuset från Östanbäcks kloster som jag borde under advent. Men jag är faktiskt nu lite tacksam för det ändå.
Det är ett väldigt vackert ljus som brinner mycket fint. Passar utmärkt när jag nu gått in i lite privat retreat här i julhelgen (från jul till Trettondagen.).


En av böckerna som läses är denna. Det är väl den verkliga julklappen till mig själv. Jag blev mycket nyfiken när jag såg "reklam" på författarens hemsida o beställde genast. Nu har jag inte läst hela än men jag är definitivt inte besviken så långt.


Här kan ni nog klicka upp o se lite. Göran har tagit sig an Matteus evangelium o skriver om de ställen som kan sägas lite knepiga. Vad säger oss Jesu släkttavla t.ex.? O jag erkänner att jag fnissade lätt o kände mycket väl igen mig i Görans (o mångas, jag vet!) förundran över dem som svarar "Bergspredikan!" om de tillfrågas om favoritställe i Bibeln. Det är skönt att veta vi är fler som då nyfiket, förundrat o kanske t.o.m. lätt vantroget vill fråga: "Säkert? Varför? Har du LÄST hela Bergspredikan??". Den anses vara en av de besvärligaste texterna i NT, kanske särskilt för dagens människor, med allt det Jesus där säger om t.ex. otrohet, givande, att hålla sams o.s.v. (Matteus evangelium alltså, kapitel 5-7 om någon vill kolla upp.)


Vid läsning kan jag ju då också passa på att ta fram en kopp som är ett minne av mormor o morfar.

Så! Många bilder o kanske inte allt av "allmänintresse" men bloggen är ju också lite för egen skull faktiskt.

Allt gott!
Eva

1 kommentar:

Vi i Kasperian sa...

Hoppas helgen blivit vad du hoppats. Ett par dagar återstår, men alldeles snart tar vardagen vid.
Jag hoppas det nya året blir ett bra år, att våra värsta farhågor kommer på skam. Och att vi åtminstone lyckas göra vår egen närmsta omgivning till en liten oas!
Allt gott till dig och till Assar och Algot.